24 Şubat 2021 Çarşamba

ALTIPARMAK DONİKET,DEMİRKALEM(MARSİS),AŞAĞIKARATAŞ,ALTIPARMAK TEPE(KARATAŞ) ZİRVE FAALİYETLERİ

ALTIPARMAK SIRA DAĞLARI DONİKET 3313 M,DEMİRKALEM(MARSİZ) 3375 M,AŞAĞI KARATAŞ 3312 M,ALTIPARMAK TEPESİ(KARATAŞ)3313 M ZİRVE FAALİYETİ

Faaliyeti düzenleyen: Yılmaz SEFEROĞLU, Recep KULABER

Faaliyet sorumlusu: Yılmaz SEFEROĞLU

Faaliyetin adı: Tunca Dereyayla vadisinden beş zirve çıkış faaliyeti.

Faaliyet Bölgesi: Rize/Ardeşen/Tunca

Faaliyet Tarihi:3-7Ağustos 2020

Rotalar: Aşağıda haritada işaretlendi.

Kamp Yeri: Dere yayla 1.kamp Parağ gölü(ortasırtsol)2.kamp Göleteği gölü

Teknik Malzemeler: (kişisel ve kamp malzemelerin dışında)1 ad tam ip, karabina, Ekspres Ara emniyet malzemeleri, perlon, yardımcı ip, Eminent kolonu,(kullanılmadı)Telsiz, GPS.

Tırmanış anında Hava Durumu: Hava tahmini mevsim normallerinde bulut yok yıldızlar net dolunay var ve hafif rüzgârlı, yağış yok.

Sporcular: KLOSDAG dağcılık Recep KULABER, Ordu dağcılık sporcuları Yılmaz SEFEROĞLU, Mehmet Cemil ERDEM

Raporu yazan: Recep KULABER

Recep KULABER SırtYayla Duatepe'den Golazena Duatepe'ye

KAÇKAR ALTIPARMAK DAĞLARI

Türkiye'nin kuzeyinde, Doğu Karadeniz sahili boyunca uzanan dağ sırasıdır. Kuzey Anadolu Dağları'nın doğudaki bölümünü oluşturur.3000 m üstünde birçok zirvesi vardır. Kaçkar dağları batıdan doğuya doğru 4 bölüm halinde uzanır. 1.bölüm Batıda Verçenik ve Tatos, 2.bölüm Ortada Kavrun 3.bölüm ortada Bulut dağları 4.Doğuda Altıparmak dağları yer alır. Batıda avusor yaylasındaki Hızarkapı gediğinden Doğuda Yusufeli ilçesinin İntkor yaylasına kadar bölüme Altıparmak silsilesi denebilmektedir. Sıra dağın en yüksek noktası 3488 m ile Duatepe zirvesidir. İkinci en yüksek noktası 3472 m ile Libnin zirvesidir. Altıparmak dağlarına ulaşımı Rize’den Avusor, golazena, dereyayla, intor yaylaları üzerinden ulaşabilirsiniz. Verçenik ve kavrun Dağları'na kıyasla Altıparmak Dağları daha az gidilen daha sakin bir bölgedir.

PROGRAM AKIŞI:

3 ağustos 2020

1.gün saat 09,30

Halkalıdaki evimden çıkarak İstanbul esenle otogarına ulaştım. Saat 11 de hareket eden Rize otobüse binmem ile faaliyete başlamış oldum.

4 ağustos 2020

2.gün saat 06,45

Ardeşen e ulaştım. Ordudan gelecek Yılmaz ve Mehmet hocayı ilçede bekleyeceğim. Yaklaşık iki saat sonra yılmaz özel aracı ile geldi. Kısa özlem giderdikten sonra kamp alışverişimizi ilçede yaptık. Dereyayla ya ulaşmak için saat 10’da özel aracımızla hareket ettik. Ardeşen Tunca beldesinden Novaşkiri ye oradan da vadiden dereyayla yönüne döndük. Tunca vadisinde turizm yatırımlarının artmış olmasını gözlemleyerek, ilerledik.

Saat 13,00

Dereyayla’ya ulaştık. Yaylanın ismini duyunca sanki alçakta bir yayla olduğu duygusuna varıyorsunuz. Fakat irtifa 2035 m kalabalık ve canlı bir yayla. Aracı park ederek yarım saat içinde son hazırlıklarımızı yapıp kamp atacağımız göle hareket ettik.

Saat 17,45

Yerel ismi Parağ gölü olan haritalarda ortasırtsol gölü diye adlandırılmış göle ulaştık. Yükseklik 2640 m. Faaliyetimizin birinci etabı için burada konaklayacağız.

Hızlı cana çadırımızı atıp fantastik bu alanda yemeğimizi yedik. Mehmet ve Yılmaz kamp alanında hazırlık yaparken, ben uyum tırmanışı yapmaya karar verdim. Gölün güneyinde bulunan ortasırtsol tepesine tırmandım. Saat 20,00’da kampa geri indim. Ertesi günkü zirve faaliyeti için çantalarımızı hazırlayıp, erkenden uyuduk.
Altıparmak Doniket zirve 3313 m

5.ağustos 2020

3.gün saat 05,00

Üç kişilik ekiple doniket zirve faaliyeti için hareket ediyoruz. Kampımızın doğu yönüne doğru rahat ve yavaş tempoda yükseldik. Hava harika rüzgâr yok, yıldızlar çok berrak gözüküyor. Saat 07,20 de aşıta vardık. Daha sonra kuzeye yönelerek dağın güney yönünden zaman zaman iki derece kaya tırmanışı yaptık. Ve saat 08,00’da doniket 3313 m zirveye üç kişi ile ulaştık. Yazılı kayıt ve zirve gözlemimiz bize bilinen ilk tırmanış olduğunu düşündürdü. Güzel bir kaya babası yaptık.

Altıparmak Doniket zirveden Recep KULABER

Saat 08,45

Mehmet hoca zirvede kalıp vakit geçireceğini ve daha sonra kampa ineceğini söyledi. Biz Yılmaz ile geldiğimiz nokta olan aşıt a geri indik. Günün ikinci zirvesi için hedefimiz Artvin’de Marsis dağı olarak adlandırılan Demirkalem zirve. Aşıttan doğu yönüne alçaldık,

Karşımızda duran dağın güney yönüne kıvrılarak tekrar yükseldik. Dağ kütlesinin güney yönünde kulvara girip Önümüze kaya duvarı çıkana kadar yükseldik. Önümüze dik kaya duvarı çıkınca tekrar batı yönüne yönlenerek güney batı yönünden zirveye ulaştık. Zirvenin hemen altında tahmini üç derece kaya tırmanışı yaptık.

Altıparmak Demirkalem(marsis) Recep KULABER

Saat 12,30

3375 m yükseklikteki Demirkalem zirvede 30 dk. Kalıp keyfini çıkarttık. Günün son planladığımız zirve çıkışı için Demirkalem zirvesinin çıktığımızın aksine doğu yönünden vadi tabanına indik. İnişimiz kolay olmadı. Vadi tabanına inip Aşağıkarataş tepenin eteğine ilerledik.

Demirkalem(marsis)'den Aşağıkarataş zirve

Keskin bir hayvan sesi ilgimizi ve dikkatimizi çekti. Durup dikkatlice coğrafyayı gözlemleyince yeni doğum yapmış bir anne geyiğin sesi olduğunu anladık. Kaçmayıp öylece duruyordu Sanırım henüz yürümekte zorlanan yavrusunu koruyordu. Yaban hayatın olması bizi sevindirdi.

Saat 15,50

Yılmaz ile beraber Aşağı Karataş 3312 m zirveye dağ kütlesinin doğu yönünden yükselerek ulaştık.

Altıparmak Aşağıkarataş zirve Recep KULABER

30 dk. Zirvede vakit geçirdik. Ardından dağ kütlesinin batı yönünden inerek başka bir platoya ulaştık.
Karataş ve Gudaşev zirveleri

Saat 22,45

Diğer Karataş zirve için vakit kalmadığından Kamp alanına geri dönme kararı aldık. Bitmez tükenmez büyük kayalar ve çarçak rota ile boğuşarak ilerledik.Havanın kararması ile doniket zirvenin kuzey eteğinden geçerek aşıta vardık.Önce yanlış kulvara girdik, sonra yanlıştan geri döndük.  Tepenin hemen arkası kamp attığımız göl. Gecenin karanlığında kafa lambamız ile Eğimli çarşak kulvardan ayaklarımız kaya kaya yükseldik. Aşıt ı aştığımızda uzaktan Mehmet hocanın kafa lambasını gördük, bu bize moral oldu. Beden ve ruhsal yönden yıpranmış bir şekilde nihayet çadıra ulaştık.

6.ağustos 2020

4.gün Saat 10,50

Sabah kısmen dinlenmiş bir şekilde çadırımızdan çıktık. Harika bir kahvaltıdan sonra kampımızı toplayarak ikinci kamp alanımız olacak Göleteği gölüne yürüyüşe başladık.

Saat 14,50

Sırtımızdaki çantalar ile önce sırtyayla yönüne indik. Ardından vadiden güney yönünde yükselerek göle ulaştık. Samlı tepenin hemen eteğinde olan bu göl bir doğa harikası. Ayrıca gölün hemen kenar sırtında eskiden yayla evi olarak kullanılmış yıkılmış taş ev kalıntıları var. Bugün dinlenip alanın keyfini çıkaracağız.

7.ağustos 2020

5.gün Saat 04,30

Bu günkü planladığımız zirve hedefi Altıparmak(Karataş)tepe ve Didvake zirve. Faaliyetin son günü olduğundan hava kararmadan kampa dönmemiz gerek. Mehmet hoca gelmeme kararı aldı. Yılmaz ile tekrardan yola koyulduk. Kamp alanımızdan güney doğu yönüne yükseldik.15 dk. Sonra uzungöle varıyoruz. Kaçkar dağlarında ölen dağcımız kazımın düştüğü yeri konuşup, andık.

Dereyayla vadisi Yılmaz SEFEROĞLU

Saat 07,15

Önce Samlı geçidine yükseldik. Daha sonra çarşak da ilerleyerek Didvake geçidine yükselip dağ sırasının diğer yakasına indik. Didvake zirveyi arkamızda bırakarak önce Altıparmak(Karataş) tepesine yöneldik.

Altıparmak tepe(karataş)

Üst gölden su takviyesi yaptık ve saat 08,00’da zirvenin eteğine vardık. Dağ kütlesinin batı yönünden zirveye doğru uzanan kulvardan yükseldik.
Zirvenin hemen altında kısa bir kaya tırmanışı yaptık.
Altıparmak tepesi Recep KULABER Yılmaz SEFEROĞLU

Saat 09,30

Ve Altıparmak(Karataş) 3313 m zirvedeyiz.

Altıparmak tepe Recep KULABER

Bu gün kampı toplayıp geri döneceğimiz için vakit kaybetmeden geldiğimiz yönden inerek saat 11,50’de didvake açıta geri döndük. Günün son zirvesi için didvake zirveye girdik. Dağ kütlesinin kuzeye bakan kulvardan yükseldik. Fakat kulvar fazla eğimli ve çürük olduğundan yükselmek zorlaştı. Ayrıca kulvardaki buz eridiği için çamur zemin vardı. Zor şartlardan dolayı ip açıp bir ip boyu daha yükseldik. Fakat bir süre sonra çürük zemin ve taş düşmesinden dolayı geri dönme kararı aldık.
Didvake tırmanışından Yılmaz SEFEROĞLU Recep KULABER

Vakit olmadığından başka bir rota ’da aramadık. Saat 16,20’de kampa ulaşıp hızlı bir şekilde toplanıp aracın yanı yaylaya indik. Oradan da ilçeye ulaşıp faaliyeti sonlandırdık.