21 Ocak 2021 Perşembe

HASAN DAĞI BATI ROTASINDAN YAZ ZİRVE FAALİYETİ(25-27 Eylül 2020)

Faaliyeti düzenleyen: Kaçkar dörtlüsü

Faaliyet sorumlusu: Erdal ÖZBEK

Faaliyetin adı: Hasan dağı batı rotasından gaz bacalarını görme ve zirve faaliyeti

Faaliyet Bölgesi: Niğde-Keçikalesi

Faaliyet Tarihi: 25-27 Eylül 2020

Rota: Keçikalesi ilçesinden batrotası

Kamp Yeri: Kavak yaylası(Dağın güney batı yönünde)

Teknik Malzemeler: (kişisel ve kamp malzemelerin dışında)1 ad tam ip,4 adet karabina, Ara emniyet malzemeleri, perlon, yardımcı ip, Emniyet kolonu,(kullanılmadı)Telsiz,GPS.

Tırmanış anında Hava Durumu: Hava tahmini 10 derece bulut yok yıldızlar net dolunay var ve hafif Rüzgârlı, yağış yok.

Sporcular: Recep KULABER, Erdal ÖZBEK, Cemal BAŞ

Raporu yazan: Recep KULABER

Hasan dağı 3268 m

Aksaray ve Niğde ili sınırları içinde yer alan Hasan Dağı, deniz seviyesinden 3268 metre yüksekliktedir. Volkanik bir dağ olan Hasan Dağı büyük ve küçük Hasan Dağı olarak adlandırılan iki kratere sahiptir. Aynı zamanda Kapadokya'nın ve Ihlara Vadisi'nin mimarı olan Hasan dağı 1750 metreye kadar meşe ormanlarıyla kaplı olan ve eteklerinde, bugünkü adıyla Nora isminde bir antik Roma kenti yer alır. İç Anadolu Bölgesinin Erciyes Dağından sonraki en yüksek dağı olan Hasan Dağı’nın, Güneydoğu yönüne bakarsanız Erciyes Dağı, güney yönünde Aladağlar, güneybatı Bolkarlar, kuzeybatı Tuz gölü ve sonsuzca sına uzanıp giden bozkırlar. Ayrıca anlatılmakta olan bir de efsanesi vardır.

Hasan dağı ve efsanesi

Efsaneye göre; Hasan Dede dağda yalnız başına yaşayan bilge bir insandır. Aksaray’da yaşayan ve hamamda çalışan Ali Baba adındaki bir dervişle samimi bir dostluğu varmış. Günün birinde Ali Baba, Hasan Dede’yi ziyaret etmiş. Ziyareti sırasında elinde olan mendilinin içinde bir kor bulunmaktaymış, ama kor parçası sohbet ettikleri süre boyunca mendile hiçbir zarar vermemiş. Başka bir zaman Hasan Dede Aksaray’a gider ve Ali Baba’yı ziyaret eder. Onun da elinde bir mendil varmış, ama onun mendilinin içinde bir miktar kar bulunuyormuş. İçinde kar olan mendille hamamda Ali Babayla sohbet ederken mendildeki kar bir damla bile erimemiş. Hasan Dede’nin gözü hamamdan çıkmakta olan kadınlara takılınca, mendilindeki kar erimeye başlamış. Bu durumu göre Ali Baba, Hasan Dede’ye bakarak,“ Hasan Dede, dağ başında ermişlik maharet değildir. Asıl maharet güzel kadınlar arasında ermiş kalabilmektir.” der. Ali Baba’nın Hasan Dede’ye söylediği bu söz, gerektiği durumlarda bir özdeyiş gibi yöre halkı tarafından kullanılmaktadır. Hasan Dede vasiyeti üzerine dağın zirvesine gömülmüş ve dağ Hasan Dağı adını almıştır. Hasan Dağı’na gidenler krater gölünün sırtında bulunan mezarını görme imkânına sahipler.

Hasan dağı zirve ve volkanik gaz bacası görme faaliyeti

Kamuoyunda hasan dağındaki gaz bacaları araştırma haberi Erdal'ın dikkatini çekince bu dağa tekrar çıkmak için gerekçemiz oldu. Ve Erdal’ın ısrarı ile aramızda konuşarak faaliyet programımıza koyduk. Hepimiz birçok kez zirve yaptığımız Hasan dağı faaliyeti konusunda ben isteksiz olmuştum, fakat sonradan biraz düşününce gaz bacalarını görmek ve farklı bir rotadan çıkmak beni heycanlandırdı. Cemal zaten istekliydi, faaliyet sorumluluğu görevini Erdal alarak kolları sıvayıp, faaliyet tarihini belirledik.

Program akışı:

25 Eylül 2020

Saat 22,30

İstanbul Esenler otogarından otobüs ile Kırşehir’e hareket ediyorum. Erdal ile görev yaptığı, Kırşehir’de buluşup, beraber özel aracı ile Aksaray’a gideceğiz. Cemal ise aracı ile Rize'den tek başına Aksaray’a gelerek Aksaray’da buluşacağız.

26 Eylül 2020

Saat08,20

Kırşehir otogarına varıyorum. Kısa beklemeden sonra Erdal beni almaya geldi. Kamp çantamı aracına yükledim. Vakit kaybetmeden yola koyulduk. Yolda Tarihi bir köprüde mola verip köprüyü ve yeşil ırmağı selamladık. Kahvaltıyı Erdal’ın özel fırıncısından aldığı simit ve börek ile bu otantik noktada yaptık.

Saat12,40

Aksaray'a vardık, Cemal ile burada buluşmayı pilanlamıştık. Fakat iletişime geçince cemal Keçi kalesine direk gitmesinin daha uygun olduğunu söyledi. Kasabada buluşmaya karar verdik. Bizde vakit olduğundan bu sevimli şehirde görülmesi, gezilmesi yerleri gezdik ve Bolu lokantasında lezzetli bir yemek yedik. Tekrardan yola koyulduk.

Saat 14,45

Keçikalesi ilçe girişinde Cemal ile buluştuk. Ve peş peşe ilçeye belediye binasına yönlendik.

Saat 15,40

İlçenin belediye binasına varıyoruz. Bahçesinde araçlarımızı park edip Süleymansız Kaçkar dörtlüsü olarak hasret gideriyoruz. Erdal önceden belediye başkanı ile iletişime geçip haber verdiği için bekleniyorduk. İlçe sakinleri bizi karşılayıp misafirperverliklerini gösterdiler ve üstümüzde olumlu duygular bıraktılar. Belediye binası bahçesinde son hazırlıklarımızı yaparken başkan ekibi ile geliyor. Tanışıp ayaküstü sohbet ediyoruz. Erdal dedektif edası ile gaz bacalarını sorguluyor.

Saat 16,50

Kısa bir süre sonra Başkanın tahsis ettiği traktör geldi. Bizi kamp alanına ulaştıracak.Çantalarımızı traktör kasasına attık. Çadır atacağımız kamp alanına hareket ettik. Önümüzde Hasan dağı. Her taraf kaya ve kahverengi bir corafya. Volkanik dağ olduğu çok belirgin Fakat dağın güney yönü flora konusunda daha şanslı. Dağın güney yönü ağaçlardan daha yeşil.

Traktör bozuk toprak yolda kıvranarak tırmandı ve yolun sonu kamp alanına bizi saat 18,20 de ulaştırdı. Ertesi gün bizi saat kaçta alacağını konuşup geri uğurladık. Hava kararmadan çadırlarımızı atıp yemeğimizi yedik. Ardından kontrollü kamp ateşi çevresinde çay keyfi yapıp erkenden uyuduk.

27 Eylül 2020
 Saat 05,15

Yıldızların altında soğuk bir sabahta kalktık. Son hazırlıklarımızı bitirerek saat 06,15'de zirveye hareket ettik. Kampımızdan belirgin patikadan kuzeye yönüne yükseldik. Bu yükseklikte(2500m) ağaç olması dikkatimizi çekiyor.                                Yükselirken aynı zamanda batı kısmına kulvarları aşarak kıvrılıyoruz. Birinci hedefimiz gaz bacalarını bulmak. Fakat herhangi bir GSM kaydı yok. Bu yüzden coğrafyayı dikkatlice gözlemleyip sık sık görüş alışverişi yaptık.

Saat 08,30

Dağın kuzey batı yönünde 2980 M yükseklikte ilk gaz bacasını bulduk. Arkasından ikinci ve üçüncü gaz bacasında bulduk. Bu noktada kısa bir mola verip merakla inceledik.

Saat 09,30

Yoğun aramalarından sonra bulduğumuz gaz bacaları bize adeta zirve yapmış gibi mutlu etmişti. Zirvenin hemen altında rüzgârsız güzel bir noktada keyifli bir yemek molası verdik.

Saat 10,40

moladan sonra Dağın batı yönünden önce kratere ulaştık. Ardından tırmanışla Hasan dağı büyük zirveye güzel bir havada ulaştık.

Önce manzaranın tadını çıkardık. Fotoğraf çekimlerini yaparak dağın güney yönünden aşağıya inişe geçtik.

Saat 11,30

çıkışın aksine güney yönünden inmemiz, kaya yapısından dolayı kestirme görünse de yorucu oldu.

Saat 13,30

yorgun ama mutlu bir şekilde kampa vardık. Traktör gelmiş bizi bekliyordu.

Saat 15,45

Traktörle yorucu bir seyahat ile kasabaya indik. Başkan bizi karşılayarak’ ‘misafirimsiniz sizin için keçi kestik yemek yedirmeden sizi bırakmayız'' deyince nazik davetine icabet etmek durumunda kaldık. Önce beraber tarihi kaleye dolaştık. Ardından belediyenin henüz bitmemiş tesislerinde kavurma ziyafeti ile bol cana protein depoladık. Bu misafir severliklerinden dolayı başkan Lütfi Öztürk ve değerli ekibine teşekkür edip, Güzel anılarla bölgeden ayrıldık. Recep KULABER