12 Ocak 2021 Salı

SÜPHAN DAĞI KIŞ ZİRVE TIRMANIŞ FAALİYETİ 23-26 Aralık 2020(Kaldera zirve)

Recep Kulaber lisans no:34-14-004256

KLOSDAG SÜPHAN DAĞI KIŞ ZİRVE TIRMANIŞ FAALİYETİ

Faaliyeti düzenleyen: KLOSDAG(Kulvar Lokal Santral Dağcılık ve Doğa Sporları İhtisas kulübü)                                                                                                                                                  Kulüp yetkilileri: Sönmez ERKAYA, Recep KULABER,                                                        Tırmanış Antrenör ve sorumlusu: Sönmez ERKAYA                                              Faaliyetin adı: KLOSDAG SÜPHAN DAĞI KIŞ ZİRVE TIRMANIŞ FAALİYETİ        Faaliyet Bölgesi: Bitlis                                                                                                             Faaliyet Tarihi: 23-27 Aralık 2020                                                                                               Rota: Klasik rota Doğu sırt                                                                                                          Faliyet zamanı: 18 Saat                                                                                                                Kamp Yeri: Kışkılı köyü                                                                                                               Teknik Malzemeler: (kişisel ve kamp malzemelerin dışında)1 ad tam ip,6 adet karabina, Ara emniyet malzemeleri, çok sayıda perlon, yardımcı ip, Emniyet kolonu, Telsiz, GPS. Krampon, klasik kazma, kürek.(Sadece GPS kullanıldı)                                                      Tırmanış anında Hava Durumu: Zirve gecesi -15 –Gündüz -3 derece hafif rüzgârlı, hava açık.                                                                                                                                                     Katılan Sporcular: Sönmez ERKAYA, Recep KULABER, Sefer ÖZTÜRK, Hatice ERENER, Ahmet BALPINAR, Seval SAYAR, Yasemin KAPIYOLDAŞ, Berk ARIKAN, Mehmet Ali BOZBAY, F.Belgin ALBAYRAM, Haluk KİRMAN.

Raporu yazan: Recep KULABER

SÜPHAN DAĞI 4058

Doğu Anadolu Bölgesi'nde Van gölünün kuzeyinde Türkiye'nin üçüncü en yüksek dağı olan Süphan Dağı, Patnos ve Adilcevaz dolaylarında yükselmektedir. Dağ Patnos Malazgirt Ahlat ve Adilcevaz sınırları içinde yer almaktadır. Doruk tırmanışına doğu rotasında Aydınlar, güney rotasında ise Harmantepe köyünden başlanır. Tırmanış sırasında Van gölü birbirinden değişik ve güzel görüntüler sunar. Birçok zirvesi vardır en yüksek zirvesi 4058 metre yükseklikteki Sandıktepe’dir. Sönmüş bir volkan olan Süphan dağı zirve tepesindeki düzlükte genişçe küçük buzul gölleri bulunur. Doruk bir örtü buzulu ile kaplıdır. Son püskürmesini Milattan Önce 8000 yılında gerçekleşmiş olduğu düşünülüyor. Dağın çevresindeki volkanik düzlüklerdeki verimli topraklarda tarım gelişmiştir.

POGRAM AKIŞI

23.12.2020                                                                                                                                                 Saat 05,00

İstanbul Halkalıda ikamet ettiğim evimden çıkıp, toplu taşıma araçları ile Sabiha Gökçen havalimanına gittim. Sporcu arkadaşlarımla buluşup, Saat 09,00 da kalkan uçakla Van’a uçtuk. Van havalimanında İstanbul’dan diğer uçakla gelen arkadaşlarımızla buluştuk. İzmir’den gelecek Belgin ve Berkle le Van’da buluşacağız.                                                                    Saat 10,50

Burası İstanbul’dan daha soğuk ve şehri çevreleyen zirveler kar altında. Bu görüntü şehre güzellik katmış. Faaliyet süreci içerisinde bizi taşıyacak minibüs şoförü ile iletişime geçtik. Van’a hareket ederek kısa süre içerisinde ulaştık. Önce Bu şehirde yaşayan ekibimizden Mehmet ali’ ile buluşup sipariş ettiğimiz kartuşlarımızı aldık. İzmir’den gelen iki arkadaşımız da geldiğinde ekip hazırdı. Kar yağışı altında yemek ve faaliyet alışverişimizi yaptık. Adilcevaz’a yolculuğumuz için artık hazırız.                                                                                              Saat 15,40

Yer yer Van gölü ve kar manzarası eşliğinde seyahat ederek saat 18,20’de Adilcevaz’a(1630m)ulaştık. Otogardaki SÜPHANDOSD dağcılık kulübünün işletmesini yaptığı otele geçip, çantalarımızı bıraktık, bu gece burada konaklayacağız. Jandarma kaydı ve Yemeğimizi yemek için kasabada küçük bir tur attık. Daha sonra otele geçip teknik toplantı yapıp uyuduk.                                                                                                                                               24 Aralık 2020                                                                                                                                          Saat 10,00                                                                                                                                               Ertesi gün güzel bir kahvaltıdan sonra çantalarımızı aracımıza yükledik. 11 kişi ile Kışgılı köyüne hareket ettik. Araçla Aydınlar belde yoluna saptığımızda kardan dolayı sadece tek şerit yol açık olduğunu gördük. Aracımız yavaşça yol alıp saat 10,30 da Aydınlar beldesine ulaştık. Yükseklik 2100 m olan bu beldeden sonra köye çıkan yol kapalıydı. Bu durumu öngörüp Bir gün öncesinden araç şoförümüz Vahdettin sayesinde sönmez hoca Aydınlar belediye başkanı ile temas sağlamış ve kışgılı köyüne çıkmak için önümüze iş makinesi tahsis edeceği sözü almıştı. İş makinası bizi bekliyordu. Yolda çokça birikmiş karı zor bela açarak aracımızla yavaşça ilerlememizi sağladı.

Köye 1 km kala artık aracımız ilerleyemeyince inmek zorunda kaldık. Çantaları sırtladık ve Kışgılı köyüne yürüdük.                                                                                                                          Saat 12,50                                                                                                                                          Rüzgârlı ve soğuk bir havada Kışgılı(2340m) köyüne vardık. Hoca rüzgârdan dolayı bu gece köyde kalacağımızı söyledi. Muhtar ve Köy sakinleri ile temastan sonra bize köy halkının kullandığı bir bina tahsis edilince çok sevindik. Hızlı cana yerleştik.

25 Aralık 2020                                                                                                                                     Dünkü fırtına dinmişti. Kışgılı köyünde Güzel bir havada dağcılar için konforlu bir alanda uyandık. Kaldığımız yerin konforu bizi at yaylasındaki kuracağımız çadır kampını iptal ettirmişti.1,5 saat erken kalkıp bu konfor için rotayı uzatabilirdik. Zirve çıkışımızı bu noktadan yapma kararı aldık. Köyde kalacak, zirve yolculuğumuza gece başlayacağız.                                                                                                                        Saat 13,10                                                                                                                                            Uyum tırmanışı ve iz açmak için at yaylasına yükselmeye başladık. Yavaş ve eğlenceli tırmanıştan sonra 1,5 saat sonra At yayla altı düzlüğe vardık. Yükseklik 2576m.

Saat 16,10                                                                                                                                      Yaylada 30 dk. Dinlenip zaman geçirdikten sonra 50 dk. Da köye indik. Akşam zirve saatine      kadar yemek ve son hazırlıklarımızı yaptık.

Saat 23,00                                                                                                                                      Faaliyetin en önemli anı gelmişti. Zirve yolculuğuna 11 kişi ile başladık. Gündüz açtığımız izler kapanmamış olması sevindiriciydi. Köyün üstündeki sırta vardığımızda bizi hafif bir rüzgâr karşıladı. Fakat hava mevsime göre gayet iyiydi. Ay üstümüzde kar la örtülmüş coğrafyayı aydınlatıyordu. Kafa lambalarımızı kapadık. Sırttan ilerleyerek At yaylasına rahat bir şekilde ulaştık.

26 Aralık 2020                                                                                                                           Yükselirken sağımızda kalan sırt eteğinin biraz üstünden yavaş bir şekilde yükseldik. Kar yapısı toz kar şeklinde olup dere yatak ve çukurları doldurmuştu. Fakat rüzgâr alan sırtlarda nerdeyse yoktu. İki üç arkadaşımızın iz açma gayreti ile ilerledik.
Çığ olma ihtimali olan rotadan nizami geçtik. Sağ sırt geçiş noktasına vardık. Hoca karın daha az olmasından Yükselirken solumuzda kalan sırt rotasından gitmeye karar verdi. Doğu sırt Rotasına girdik, bitmeyecek gibi gelen rotadan saatlerce yükseldik. Bu noktada kar hemen hemen olmadığından kramponlarımızı sırt çantalarımızdan çıkarmadık. Nihayet arkamızda kalan Van gölünün üstü kızıla boyandı. Ardından güneş kendini göstermesi ile ısındık, moraller tekrar yükseldi. Bu noktada mola verip manzaranın keyfini çıkarttık.

Artık tırmanış sırasında soluklanırken Van gölü bize birbirinden değişik ve güzel görüntüler sunacaktı. Saatler sonra ekipte yorgunluk belirtileri görülmeye başlamış ve 3-4 kişi geride kalmıştı. Bu noktada Yasemin zirveye gelmeyip bekleme kararı aldı.

Saat 11,10                                                                                                                                               Küçük süphan kaldera(3752m) zirvesindeyiz. Burası zirvenin hemen altında düz     sayabileceğimiz bir alan. Süphan zirveleri hemen üstümüzde.

Önden çıktığımız için ekibin diğer sporcularını bekledik. Bu esnada sönmez hoca ile ayaküstü değerlendirme yaptık. Hoca Yasemin’in iniş rotasında bizi beklemesi ve 2-3 arkadaşın çok fazla yorgun olması sebebi ile biraz kaygılı olduğunu ve bu zirvenin ekip için yeterli olduğu kararını veriyor. Ayrıca zirveye gitmek isteyen sporcular için ekibi bu sebeple bölmeyeceğini söyledi.
Bu karardan sonra bu zirvenin tadını çıkartıp zirve manzarasının tadını çıkartmak kaldı. Dinlenip, Keyfini çıkartıp bol bol fotoğraf çekildik.                                                                       Saat 11,50                                                                                                                                                Daha sonra Kampa inişe başladık. Önce 15,20 de At yaylasına Saat 16,25’da çok yorgun bir şekilde Kışgılı köyüne geldik. Akşam burada uyuyacağız

27 Aralık 2020                                                                                                                                                 Saat 09,45                                                                                                                                              Sabah aracımızın köye kadar gelmesine seviniyoruz. Hızlı cana toplanıp önce Aydınlar, Adilcevaz ve Van’a geri dönüyoruz. Öğleden sonra uçacağız.

Ayrıca bu faaliyeti gerçekleştirmek için katkıları olan başta sönmez Erkaya hocamıza Bitlis vali ve çalışanlarına Aydınlar belediye başkanına Adilcevaz Jandarma Komutanlarımıza, Kışgılı köy sakinlerine, Şoförümüz Vahdettin’e teşekkürler.