16 Aralık 2020 Çarşamba

TDF SÜPHAN DAĞI KIŞ ZİRVE TIRMANIŞ FAALİYETİ 1-4 ŞUBAT 2019

Recep Kulaber lisans no:34-14-004256

TDF SÜPHAN DAĞI KIŞ ZİRVE TIRMANIŞ FAALİYETİ 1-4 ŞUBAT

Faaliyeti düzenleyen: Türkiye Dağcılık Federasyonu                                           Federasyon Temsilcisi: Yusuf Hakan Özdemir-Kayseri                             Tırmanış sorumlusu: Adem Gül –Bitlis                                                                   Tırmanış görevlileri: Cemal Zerepcan-,Nejdet Bozkurt-Raşit Adıgüzel            Faaliyetin adı: TDF Süphan Dağı kış zirve tırmanış faaliyeti 1-4 şubat            Faaliyet Bölgesi: Bitlis                                                                                            Faaliyet Tarihi: 1-4 Şubat 2019                                                                                 Rota: Doğu klasik rota                                                                                                 Kamp Yeri: At yaylası altı düzlük                                                                          Teknik Malzemeler: (kişisel ve kamp malzemelerin dışında)1 ad tam ip,15 adet karabina, Ara emniyet malzemeleri, çok sayıda perlon, yardımcı ip, Emniyet kolonu, Telsiz, GPS. Krampon, klasik kazma, kürek. Çığ sondası, Tırmanış anında Hava Durumu: Zirve gecesi -25,sabah -15,gündüz -7 derece hafif rüzgârlı, hava açık.

Katılan Sporcular: Recep Kulaber, Soner Görse, Abdulsamet Eroloğlu, Abidin Eroğlu, Ayfer Palaz, İsmail Bilgin, Sebahattin Akdağ, Mahmut Yanık, Mehmet Emin Kaya, Eren Yaşlı, Olgun Çağlar, Behiye Kömleksiz, Eda Çelik, Fehmi Çalışkan, İrem Asena Taşkolu, Mehmet Gani Dalkılıç, Sedat Kaplancı, Muhammed Nurullah Özdemir, Seyhan Erdem, Eyüp Kınacı, Mehmet Hakkı Oğur, Arzu Yeğin, Ercan Kesti, Ali Osma, Ayhan Enes Işık, Sinan Durgun. Osman Aslan, Duygu Düğdü.

Raporu yazan: Recep KULABER

SÜPHAN DAĞI 4058

Doğu Anadolu Bölgesi'nde Van gölünün kuzeyinde Türkiye'nin üçüncü en yüksek dağı olan Süphan Dağı, Patnos ve Adilcevaz dolaylarında yükselmektedir. Dağ Patnos Malazgirt Ahlat ve Adilcevaz sınırları içinde yer almaktadır. Doruk tırmanışına doğu rotasında Aydınlar, güney rotasında ise Harmantepe köyünden başlanır. Tırmanış sırasında Van gölü birbirinden değişik ve güzel görüntüler sunar. En yüksek zirvesi 4058 metre yükseklikteki Sandıktepe’dir. Dağın zirve kesiminde 1 km çapında bir son püskürme lav tümseği ve bu tümseğin tepesindeki düzlükte genişçe küçük buzul gölleri bulunur. Doruk bir örtü buzulu ile kaplıdır. Son püskürmesini tarihi dönemde yapmıştır. Dağın çevresindeki volkanik düzlüklerdeki verimli topraklarda tarım gelişmiştir.

POGRAM AKIŞI

01.02.2019                                                                                                                              Saat 05,00

İstanbul Halkalıda ikamet ettiğim evimden çıkıp, topu taşıma araçları ile Sabiha Gökçen havalimanına gittim. Saat 09,00 da kalkan uçakla Van a uçtum.  Saat 10,50

Van Ferit Melen Havalimanına indim. Burası İstanbul’dan daha soğuk ve şehri çevreleyen zirveler kar altında. Bu manzara şehre güzellik katmış. Hemen Adilcevaz’a gidecek minibüs şoförü ile iletişime geçtim. Havalimanı çıkış kapısında beni aldı ve ilçeye yolculuğum başladı.                                                         Saat 11,40

Van’dan bindiğim minibüs yolcuları ile beraber hareket etti. Yer yer Van gölü manzarası ile saat 13,55’de Adilcevaz’a(1630m)ulaştım. Yemeğimi öğretmenler evinde yedim. Daha sonra geceleyeceğim otogardaki SÜPHANDOSD dağcılık kulübünün işletmesini yaptığı otele geçtim. Akşam saat 19,00’da tanışma ve teknik toplantı yaptık.

2 Şubat 2019                                                                                                                        Saat 11,00                                                                                                                                      Faaliyet sorumlusunun önceden rezervasyon yaptırdığı Üç adet minibüse çantalarımızla bindik. Toplam 30 kişi ile hareket ettik.                                                Saat 11,20                                                                                                                       Araçlarla Aydınlar beldesine ulaştık. Yükseklik 2100 m köy yolu kardan dolayı kapalı. Çantaları sırtladık saat 11,40 ‘da Kışgılı köy yönüne yürümeye başladık.
     Saat 13,15                                                                                                                             Karla kaplı coğrafyada dağ kayağı takımları ile iz açan sporcuların ardında sıralı bir şekilde yükseldik.Aydınlar kışgılı arasında bir noktada cığ riskinden dolayı nizami dikkatli geçtik. Soğuk ama güzel bir havada arkamızda Van gölü önümüzde Süphan dağı eşliğinde. Kışgılı köyüne vardık. Köyün yüksekliği 2500 m.Köyde 15 dk. Mola verdik. Yaşlı bir amca bizimle tanışmak sohbet etmek için yanımıza geldi. Eldivenleri yoktu ve soğuğu çokta umursamıyordu oysa ben iki dakika eldivenlerimi çıkardığımda elim donmuş, dakikalarca eski durumuma getirmek için ovuşturmuştum.

Saat 05,00                                                                                                                                   Köye kadar gayet rahat yükseldik. Fakat köyün hemen üstündeki sırta bizi sert rüzgâr karşıladı. Tipi eşliğinde At yaylası düzlüğüne ulaştık. Zor şartlarda çadırlarımızı attık. Buranın yüksekliği 2700 m.Çadırlarımızda yemeğimizi yiyip yarınki zirve için hazırlıklarımızı yaptık. Erkenden rüzgâr sesi ile uyuduk.

3 Şubat 2019                                                                                                                        Saat 05,00                                                                                                                                    Rüzgârdan dolayı bir saat gecikmeli, Zirveye yirmi sporcu ile hareket ettik. Yıldızlar net akşamki rüzgârda dinmişti. İlk bir saat az eğimli rotadan yükseldik. Saat 07’de Van gölü üstünde güneş doğunca ekibin morali arttı.

Saat  09,00                                                                                                                      Sert batak karda sağımızda ağrı zirve solumuzda Van gölü manzarası ile yükseldik. Ayna rotasının hemen altındaki sırtta mola verdik.

Saat 12,45                                                                                                                               Ayna rotası bana göre faaliyetin en sıkıcı ve bitmeyecek gibi gelen bir parkuru oldu. Bu parkurun tek iyi yanı sert kar olmasıydı. Kramponlarımızla batmadan eğimli arazide rahat yükseldik. Saatler sonra sırta vardık.

Saat 14,55                                                                                                                           Sırtta 2 sporcu dönme kararı aldı. Daha sonra külaha ulaştık Adem Gül hoca önümüzde çok dik gözüken rotanın göründüğü kadar çok dik olmadığını söyledi. Gerçekten de bana göre de çok dik gelmedi.
Daha sonra az da olsa boşluk hissi yaşadığımız yan geçiş yaparak yükseldik
Süphan İran zirveye(4028 m) saat 14,55’de 18 kişi ile ulaştık. Benim bu tarihe kadar çıktığım en yüksek zirve olmuştu.

Saat 15,15                                                                                                                           Güzel bir havada zirvedeyiz. Bu nokta artık yorgunluğu unutup zirve manzarasının tadını çıkartacağımız çok özel yer. Keyfini çıkartıp bol bol fotoğraf çekildik. Daha sonra Kampa inişe başladık.
     Saat 06,30’da çok yorgun bir şekilde kampa ulaştım. Okuduğum raporlarda zirveye çıkış süresi 7-8 saat verilse de biz tam 10 Saat’te çıkmış, faaliyet ise 13,5 saat sürmüştü. Dolayısı ile At  yaylasında nasıl uyuduğumu hatırlamadım.          4.Şubat 2019                                                                                                                        Saat 12,00

Kampımızı topladık.Önce Kışgılı köyüne indik.Köyle Aydınlar arasındaki yol açıldığını duyunca sevindik.Faliyetin en güzel havasında Aydınlar beldesine inerken bizi araçlarımız karşıladı.Araçlarımızla rahat bir iniş yaparak Saat 15,15 'de Adilcevaz'a indik.